AI markedsføring – hvorfor velge et AI-byrå?

“AI (Artificial Intelligence) er en betegnelse på teknologi som benytter kunstig intelligens. Dette er altså simulert menneskelig intelligens som lages av maskiner, og benyttes i stadig større grad – også innen digital merkevarebygging.”

Christian E. Morterud

Christian E. Morterud

Daglig leder

Ta kontakt

Kunstig intelligens benyttes blant annet hyppig av tekstredigeringsprogrammer, for eksempel til autokorrekt. AI benyttes også i forbindelse med ansiktsgjenkjenning, førerløse biler, søkealgoritmer og automatiske chat-programmer.

 

Visste du imidlertid at AI også blir mer og mer brukt innen markedsføring og digital merkevarebygging? Vi skal her se nærmere på hvorfor du bør velge et AI-byrå og benytte deg av AI markedsføring i sosiale medier!

markedsføring som brer seg innover oss.

Interactive media som er en del av interaktiv markedsføring refererer normalt til produkter og tjenester på digitale datamaskinbaserte systemer som reagerer på brukerens handlinger ved å presentere innhold som tekst, film, animasjon, video, lyd og videospill.

Interaktive medier er relatert til konseptene interaksjonsdesign, nye medier, interaktivitet, datamaskin interaksjon, nettkultur, digital kultur, interaktiv design, og kan inkludere augmented reality og virtual reality. Her finner du blant annet medier som Twitch, twitch tv, youtube ol.

“AI markedsføring: Enklere og mer effektivt!”

Hva er AI markedsføring?

AI markedsføring går ut på å benytte teknologi for kunstig intelligens til å kunne foreta automatiserte beslutninger. Dette gjøres på grunnlag av dataanalyse, datainnsamling og observering av økonomiske trender og kundemassen.

For å effektivisere markedsføring og merkevarebygging, er derfor AI et genialt verktøy. Men hva er merkevarebygging? Jo, det er de aktivitetene du utfører for å opprettholde, skape og videreutvikle kundegruppens mentale bilde av bedriften. Og ønsker du å gi merkevaren din tilleggsverdi, kan AI hjelpe deg langt på vei.

Ved hjelp av kunstig intelligens kan markedsførere forutse kundens atferd og kjøpsmønster, og dermed kunne tilrettelegge for en bedre kundeopplevelse. AI markedsføring benyttes blant annet til å optimalisere bedriftens gjennomslag og innsats i digitale mediekanaler.

De fleste som driver med markedsføring benytter AI først og fremst for å spare tid. Det er ikke snakk om mangel på ferdigheter eller kunnskap. Med hundrevis av kundedata å samle inn, er det nesten håpløst å manuelt skulle anvende dataen til markedsføring på individnivå.

AI markedsføring: Enklere og mer effektivt!

Det finnes mange gode grunner til å benytte seg av AI markedsføring for digital merkevarebygging. Først og fremst sparer du tid, siden det er programvareløsninger som tar seg av datainnsamling og -tolkning.

Dette vil igjen medføre at bedriften din kan levere bedre resultater. Siden du sparer tid, sparer du som regel også penger. Dette kan igjen medføre lavere kostnader for kunden. Det er ikke uten grunn at AI markedsføring er stort i utlandet.

  • Tidsbesparende
  • Bedrede resultater
  • Lavere kostnad for kunden

Hvordan markedsføre i sosiale medier?

Kunstig intelligens kan være et nyttig verktøy innen merkevarebygging, og hjelper bedriften din med å posisjonering av merkevare. Det er nemlig mulig å utvikle datadrevne strategier for merkevarebygging, som kan inngå i bedriftens markedsføringsstrategi.

Ifølge undersøkelser kan bedrifter i enkelte tilfeller forvente å øke omsetningen med hele 39 % som følge av AI, og samtidig redusere kostnadene med 37 %.

Ved hjelp av AI kan programvare tolke kundedata og kundeprofil, og slik innhente nyttig informasjon om kundens demografiske, geografiske og psykografiske egenskaper. Dette gjør det enklere å tilpasse seg kundens preferanser, og skreddersy markedsføringsmateriell.

Dette gjør markedsføring i sosiale medier enklere. Vi skal nå se nærmere på hva et AI-byrå kan hjelpe deg med.

Intelligente søkefunksjoner

For noen år siden var det ikke mulig å få treff på søkeordene sine i søkemotoren med mindre du stavet ordene korrekt. I dag benyttes AI, noe som gjør søkefunksjonene langt smartere.

Det er for eksempel mange som driver innen eCommerce som har implementert AI i søkefunksjonene sine. Dette gjør det enklere og raskere for kunden å finne produkter i sortimentet. Kunden skriver gjerne inn et par bokstaver, og deretter popper alternativene opp.

Derfor kan AI gjøre det enklere for nettbutikker å kunne oppnå økt synlighet og høyere salg, noe som igjen påvirker digital merkevarebygging positivt.

 

AI åpner for programmert annonsering

Markedsføring i sosiale medier og andre kanaler kan effektiviseres ved hjelp av AI. Programmert annonsering automatiserer prosessen med å by på reklameplass, og gjør det enklere for markedsførere å kjøpe annonseplass på ulike nettsider.

Markedsførere og ulike medier er tilkoblet kanaler der kjøp og salg av reklameplasser foregår. Ved hjelp av AI-teknologi og dens algoritmer, vil kundens atferd analyseres. Informasjonen som samles inn optimaliserer deretter kampanjen i sanntid.

Markedsføring i sosiale medier og andre plattformer vil derfor kunne effektiviseres betraktelig. Kunder som utviser stor sjanse for å konvertere havner i målgruppen for reklamen. AI hjelper deg også å finne de beste tidspunktene for å vise reklamen.

 

Enklere segmentering og reklame rettet mot målgruppen

Hvordan markedsføre i sosiale medier og andre kanaler på en mest mulig effektiv måte? Jo, ved å segmentere og rette reklamen mot riktig målgruppe.

Ved hjelp av AI kan segmentering gjøres ved å innhente informasjon om faktorer som alder og kjønn, eller mer komplekse data som kjøpshistorikk, personaer og lignende.

AI gjør det også enklere å mestre dynamisk segmentering. Husk at målgruppens kjøpsvaner er i stadig endring. Ved hjelp av sanntidsdata kan AI tilpasse reklamen for ulike segmenter.

 

Effektive salgsprognoser

Ved hjelp av kunstig intelligens kan bedriften innhente nyttige salgsprognoser. Dette baseres gjerne på tidligere salgsdata, økninger i kundebase, bransjesammenligninger og økonomiske trender.

Dermed kan bedriften din enklere forutse egne prestasjoner, både på kort og lang sikt. Dette gjør det også enklere å ta gode valg innen markedsføring i sosiale medier og digital merkevarebygging.

 

Kundeservice i sanntid

For å lykkes med posisjonering av merkevare, er det viktig å opprettholde gode kundeomtaler. Og skal bedriften få fornøyde kunder, er det viktig å ha kundeservice av høy kvalitet.

Ved hjelp av AI kan bedriften ha virtuelle assistenter og chatbots på nettsiden, noe som gjør det enklere å hjelpe kunder som har behov for support. Med chatbots kan bedriften redusere tidsbruken manuell kundeservice innebærer.

AI lar chatboten spore kundedata. Og ved å overvåke potensielle kunders kjøpsmønstre, kan chatboten tilby skreddersydd hjelp til kunden.

 

Ansiktsgjenkjenning ved markedsføring i sosiale medier

AI gjør det også mulig å utnytte ansiktsgjenkjenning innen markedsføring. Teknologien kan benyttes til å finne bilder som inneholder spesifikke logoer og firmanavn.

Dermed kan markedsførere finne ut hvor og hvordan kunder benytter tjenester og produkter. Finn for eksempel ut om kunder bruker benkene du selger som TV-hylle eller bord til planter. Dette gjør det enklere å tilpasse markedsføring av varen.

 

AI markedsføring – en voksende trend

Ifølge undersøkelser var det 29 % av internasjonale bedrifter som hadde benyttet seg av AI til markedsføring i 2018. I 2020 har dette tallet økt betraktelig. I dag benytter omlag 84 % av verdens bedrifter AI markedsføring.

Dette skyldes en rekke årsaker, men kanskje først og fremst det økte fokuset på nytenkning og innovasjon. Det har skjedd store omveltninger på markedet, noe som har blitt ytterligere forsterket under koronapandemien.

Stadig flere handler på nett, noe som gir god grobunn for digital merkevarebygging. Posisjonering av merkevare på nett har sjelden vært mer aktuelt enn i 2020. Det er også viktig for bedriftene å styrke relasjonen til kundemassen.

 

Hva er forskjellen på AI og maskinlæring?

Mange er usikre på hva som er forskjellen mellom AI og maskinlæring. Sistnevnte er et datasystem sin evne til å bedre ytelsen etter eksponering av informasjon. Enkelt forklart lærer maskinen seg å tenke som et menneske.

Maskinlæring kan derfor betraktes som en underkategori av AI. AI er et større felt, og omhandler en rekke ulike konsepter der maskiner tilegner seg menneskelig tankegang.

 

Hvordan markedsføre i sosiale medier?

Dersom du ønsker å nå ut til potensielle kunder, er markedsføring i sosiale medier et must. Hvordan markedsføre i sosiale medier på en mer effektiv og tidsbesparende måte? Jo, ved hjelp av kunstig intelligens.

Et AI-byrå som Flyby hjelper bedriften din å nå sine mål, takket være smarte algoritmer og nyskapende teknologi. Merkevarebygging i sosiale medier har aldri vært enklere.

Ta kontakt med oss nedenfor, for en hyggelig og uforpliktende prat!

av Christian E. Morterud