Hvordan bli mer synlig i sosiale medier?

“Hvorfor er merkevarebevissthet viktig?”

Christian E. Morterud

Christian E. Morterud

Daglig leder

Ta kontakt

Dersom du skal lykkes med digital merkevarebygging og markedsføring i sosiale medier, er det viktig å vite hvordan du skal gå frem. For de fleste bedrifter er sosiale medier som Facebook, LinkedIn og Instagram viktige plattformer når merkevaren skal synliggjøres.

Det kan imidlertid være vanskelig å nå ut til potensielle kjøpere. For hva skal du egentlig dele av innhold, og hvor ofte bør du poste innlegg? Dette er bare noe av det vi skal se nærmere på i denne guiden!

Hvem er målgruppen?

Før du kan lage engasjerende og interessant innhold, må du vite hvem du snakker til. Målgruppen din kan være alt fra eldre mennesker til unge voksne, og både demografi, geografi og psykografi spiller inn når målgruppen skal spesifiseres.

Det som er viktig å tenke over i forbindelse med markedsføring i sosiale medier, er hvilke sosiale plattformer målgruppen din frekventerer. Det kan for eksempel være vanskelig å nå ut med innhold for merkevarebygging på LinkedIn, dersom målgruppen er pensjonister.

Finn derfor ut hvor du kan nå ut med innhold som er tilpasset målgruppen, enten det er Snapchat, Instagram, Facebook eller LinkedIn. På Snapchat og Instagram kan du effektivt nå ut til yngre målgrupper, mens LinkedIn er ypperlig når du skal nå ut til bedrifter.

social media

B2B eller B2C?

Før du setter i gang med merkevarebygging og markedsføring i sosiale medier, er det viktig å tenke over hvorvidt innholdet skal rettes mot bedrifter eller private.

B2B (bedrift til bedrift) markedsføring involverer ofte salg av dyrere varer og tjenester, og du skal gjerne overbevise kompetente beslutningstakere. Derfor er salgsprosessen mer langvarig, noe du bør ta hensyn til når du deler innhold i sosiale medier.

B2B-kunder trenger ofte å «godgjøres» over lengre tid. Dette kan du for eksempel gjøre ved å benytte deg av inbound marketing og innholdsmarkedsføring på LinkedIn. Sistnevnte er din «go-to» plattform dersom du skal nå ut til bedrifter.

Markedsføring innen B2C (bedrift til kunde) ser annerledes ut enn B2B. Salgsprosessen er som regel kortere, da det ofte er produkter av lavere verdi som skal selges. Her kan det være mer effektivt å gå rett på sak når det er snakk om markedsføring i sosiale medier.

 

Hvordan markedsføre i sosiale medier? Lag engasjerende innhold!

Posisjonering av merkevare og digital merkevarebygging kan være en komplisert prosess. Du kan nemlig ikke være ukritisk til hva slags innhold du deler!

Et tips er å ikke poste salgspitcher. Benytt heller kanalene dine på sosiale medier til å fortelle om bedriften din, og del innhold som faktisk interesserer målgruppen. Sett seg i målgruppens sko, og tenk over hva slags informasjon de ønsker å tilegne seg.

Du kan for eksempel benytte deg av innholdsmarkedsføring. Dette er perfekt for deg som driver med digital merkevarebygging, da du kan styrke relasjonen til kundene. Del innhold som ikke fremstår som typisk reklame, men heller en kilde til læring.

Dersom du deler interessante blogginnlegg, tips og gode råd i sosiale medier, vil kundene se på bedriften din som mer enn bare en butikk. Bli en kilde til kunnskap, underholdning eller lignende. Flett gjerne inn noen lenker til landingssidene dine i tekstene!

 

Tilstedeværelse: Del innlegg passe ofte

Hvordan markedsføre i sosiale medier? Først og fremst må du vite hvem du snakker til, hvor du kan nå dem og hva du skal dele. Det som imidlertid er like viktig, er hvor ofte du skal dele innlegg.

Deler du for ofte kan det fort fremstå som spam. Deler du derimot innlegg for sjelden, risikerer du at engasjementet blant kundene reduseres. Her gjelder det å finne en gylden middelvei.

Ifølge undersøkelser bør markedsføring i sosiale medier skje minst to til tre ganger ukentlig. Du bør maksimalt dele ett til to innlegg per dag på det meste. Merkevarebygging kan fort slå feil dersom du under- eller overdriver aktiviteten.

 

Hvorfor er merkevarebevissthet viktig?

Ved hjelp av merkevarebygging i sosiale medier kan bedriften din oppnå økt brand merkevarebevissthet. Dette handler om hvor enkelt målgruppen din klarer å kjenne igjen merkevaren og produktene på navn, design eller lignende.

Jo mer merkevaren synliggjøres i sosiale medier, jo mer blir den eksponert for kundemassen. Vi mennesker er programmert til å like det velkjente og trygge. Jo mer vi har sett en merkevare, jo mer komfortabel er vi med å kjøpe den.

Dersom valget står mellom Coca-Cola og en totalt ukjent brus (ta utgangspunkt i at prisen er den samme) – hvilken ville du ha valgt? Sjansen er stor for at du hadde kjøpt den kjente merkevaren.

Ved hjelp av digital merkevarebygging kan du bidra til at flest mulig får kjennskap til produktene eller tjenestene dine. Posisjonering av merkevare er viktigere enn mange tror.

 

Betalte annonser i sosiale medier 

Foruten det å dele innlegg med følgere i sosiale medier, kan du nå ut til målgruppen din ved hjelp av betalte annonser. Både Facebook, Instagram, LinkedIn og andre sosiale medier gjør det enkelt å nå ut til brede eller smale målgrupper.

Når du lager en annonse i sosiale plattformer, kan du nemlig spesifisere nøyaktig hvem annonsene skal vises til. Facebook lar deg for eksempel velge målgruppe for annonsen basert på kjønn, interesser, bosted og lignende.

Dette er mulig fordi brukerne i sosiale medier har lagt igjen mange digitale spor og informasjon om seg selv. Du har kanskje merket at det dukker opp reklamer på Facebook for ting som interesserer deg – enten det er golf, hundeutstyr eller lignende?

 

Hva er merkevarebygging?

Er det noe sosiale medier egner seg for, er det merkevarebygging. Men hva er merkevarebygging? Enkelt forklart handler merkevarebygging om å tilføre merkevaren verdi, slik at kundegruppen får positive assosiasjoner til merkevaren.

Ved hjelp av merkevarebygging i sosiale medier, kan du forbedre bedriftens omdømme blant forbrukerne. Hvordan lykkes med merkevarebygging? Først og fremst bør merkevaren din være unik og skille seg ut i mengden. Markedsfør fordelene ved ditt produkt.

Det er også lurt å ha en merkevareprofil som appellerer til målgruppen, enten det er en minimalistisk eller fargerik logo, en spesiell kommunikasjonsmetode eller lignende. Grafisk profilering er viktig å tenke over.

 

Øk synligheten i sosiale medier

Ønsker du å lykkes med digital merkevarebygging, posisjonering av merkevare og markedsføring i sosiale medier? Da må du lokalisere målgruppen din, finne ut hvilke kanaler målgruppen kan nås gjennom, og lage engasjerende innhold.

Dette er naturligvis en omfattende oppgave. Fly By Media kan bistå med både hele og deler av dette arbeidet. Ta kontakt i skjemaet nedenfor!

av Christian E. Morterud