‘ClickCease’/

SEO | Tips til søkemotoroptimalisering for bedrifter

Christian E. Morterud

Christian E. Morterud

Daglig leder

De siste årene har SEO blitt en av de mest brukte markedsføringsteknikkene blant både norske og internasjonale bedrifter. For at bedriftens produkter og tjenester skal kunne oppdages av potensielle kunder, er synlighet i søkemotorene helt avgjørende.


Hele 92 % av alle kjøp blant private forbrukere starter med et søk i Google. Samtidig vil så mye som 89 % av alle bedriftskunder starte kjøpsprosessen med et søk i søkemotoren. 


De færreste ser på treffene som ligger langt nede i Googles Search Engine Results Page (SERP), altså resultatsidene som viser søketreff. Ved å få hjemmeside frem på Google kan bedriften derfor oppnå økt trafikk til nettstedet sitt!


Hva er SEO?


Dersom du ikke har så mye erfaring innen digital markedsføring, har du kanskje et sentralt spørsmål; hva er søkemotoroptimalisering? SEO står for Search Engine Optimization, og kalles gjerne for «søkemotoroptimalisering» på norsk.


SEO handler i stor grad om å oppnå mer organisk trafikk til nettsiden sin. Ved å havne høyere opp i SERP ved organisk søk, kan bedriften oppnå mer trafikk til nettsiden uten å betale for annonser i Google.


Hvordan jobbe med søkemotoroptimalisering?


God SEO kan oppnås ved hjelp av en rekke teknikker. Som regel skiller man mellom SEO-metoder som utføres på og utenfor nettsiden, samt teknisk søkemotoroptimalisering. 


Noen velger å gjøre jobben selv, mens andre får hjelp av et SEO byrå. Hva som passer best for din bedrift, vil avhenge av både budsjett og hvor mye tid du har å bruke på markedsføringsaktiviteter.


Det kan være nyttig å anvende verktøy som hjelper deg å jobbe med SEO. Dette kan blant annet være Google Analytics, som hjelper deg med å foreta en SEO analyse av nettsiden.


 


Hva påvirker synligheten på Google?


Når noen søker i Google, vil det som regel dukke opp Google Ads øverst (gjelder som regel de første par treffene). Under disse vises nettsider basert på organiske søkeresultater. Jo mer optimalisert nettsiden er for søkemotoren, jo høyere opp vises den.


Det finnes mange tiltak som kan utføres for å oppnå en søkemotoroptimalisert nettside. Her er noen av tiltakene du bør bruke:



  • Tekstinnhold med mest mulig relevante søkeord

  • God lesbarhet

  • Optimalisering for stemmesøk

  • Mobilvennlig nettside

  • Lange tekster på 3 000 ord eller mer

  • Autoritetslenker


Teknisk SEO


Teknisk søkemotoroptimalisering går ut på å gjøre et nettsted mest mulig attraktivt for Google og andre søkemotorer. Ved hjelp av teknisk SEO vil søkemotoren enklere kunne indeksere nettsiden.


Denne formen for søkemotoroptimalisering kan være nokså avansert dersom du ikke har god teknisk kunnskap. Få gjerne hjelp med teknisk SEO, slik at nettstedet får korrekt bruk av Schema-tags og HTML-kode. Dette kan blant annet gjøre nettsiden mer mobilvennlig!


Mobilvennlige nettsider prioriteres av Google. Dette skyldes nok først og fremst at mange av dagens brukere anvender mobiltelefon og nettbrett når de skal søke i søkemotoren. 


Selv om brukeren anvender desktop eller laptop, vil imidlertid mobilvennlige sider score høyere i SERP. Derfor er teknisk søkemotoroptimalisering helt avgjørende for å bli mer synlig i søkemotorene.


Jobbe med innhold


I tillegg til den tekniske biten, er det svært viktig med søkemotoroptimalisert tekstinnhold på nettsiden. Enten bedriftens nettside har en egen blogg, produktbeskrivelser, kategoritekster eller lignende, kan du sørge for å søkemotoroptimalisere teksten.


Alt av tekst du har på nettstedet kan i prinsippet optimaliseres for søkemotorene. Du kan blant annet implementere relevante søkeord i teksten. Enkelt forklart går dette ut på at du inkluderer ord potensielle kunder vil søke på når de leter etter produktene du selger.


Det kan også være smart å inkludere lenker til pålitelige nettsteder i teksten. Ved hjelp av et såkalt disavow tool – som er en del av Googles søkekonsoll – kan du avgjøre hvor verdifull en lenke er. Dette kan også hjelpe deg med å unngå straff relatert til bruk av spammy links.


Ellers er det viktig å tenke på tekstens struktur. Det er en fordel å benytte seg av korte setninger og korte avsnitt. Dette gjør teksten mer leselig og oversiktlig, noe som også kan gjøre siden mer mobilvennlig. Husk at avsnitt som er korte på desktop blir lengre på mobil.


Optimaliser for stemmesøk


I 2021 er det en SEO-trend som er ekstra aktuell: Optimalisering for stemmesøk. Mange forbrukere søker ved hjelp av stemmesøk fremfor tradisjonelle skriftlige søk. Da benyttes ofte helt andre søkeord enn ved skriftlige søk.


Det er blant annet vanlig å stille spørsmål ved muntlige søk. Derfor kan det lønne seg å implementere long-tail keywords i teksten, for eksempel i form av H2-overskrifter eller en FAQ.


Hva er negativ SEO?


Du har kanskje hørt om «negative SEO attacks»? Negativ SEO er når bedrifter anvender ulike SEO-metoder for å skade synligheten til konkurrenter. Dette kan blant annet gjøres ved å angripe andre nettsider med hacking eller dårlige lenker.


Dette gjøres gjerne av bedrifter i konkurransepregede bransjer som ønsker å rangere høyere enn konkurrentene. Metoden blir naturligvis sett ned på av Google, og kan medføre straffer. En slik straff kan være at nettsiden din blir mindre synlig i søkemotoren.


 


Bli mer synlig i Google!


SEO er helt avgjørende for vellykket markedsføring. Ved å ta i bruk SEO-metoder vi har gjennomgått i denne guiden, kan bedriften din bli mer synlig i søkemotoren.


Dette er noe vi i Flyby kan hjelpe deg med. Ta gjerne kontakt for en uforpliktende samtale.


Vi tar gjerne en prat med deg om du ønsker råd og tips, eller et uforpliktende tilbud.

Del denne posten

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin