‘ClickCease’/

Slik kan en mal på markedsplan hjelpe din bedrift

Christian E. Morterud

Christian E. Morterud

Daglig leder












En markedsføringsplan hjelper bedrifter med å få oversikt over markedsaktivitetene som er planlagt de neste månedene. I denne planen vil blant annet bedriftens markedsmål tydeliggjøres.

Det å lage en plan for markedsføringen kan imidlertid være utfordrende. Med en markedsplan mal forenkles jobben betraktelig, siden du har en tydelig struktur å følge. Da trenger du i prinsippet bare å legge inn nødvendig informasjon på de riktige stedene.

 

Få mal tilsendt, klikk her.

 

Hva er en markedsplan?

En plan for markedsføringsaktiviteter er et nyttig hjelpemiddel for de fleste bedrifter. Planen bør ikke bare inneholde informasjon om markedsmål, den kan også definere bedriftens målgrupper, ansvarsfordeling og bruk av ressurser.

Markedsplanen kan enkelt forklart fungere som en brukermanual for bedriftens markedsføringsavdeling. 

Husk at planen bør være omfattende nok til at den dekker alle markedsføringsaktiviteter det kommende året. Planen bør med andre ord gjelde 12 måneder frem i tid.

  • Hvilke markedsføringsaktiviteter skal utføres det neste året?
  • Hvilken dato skal ulike aktiviteter utføres?
  • Hva er målet med aktivitetene?
  • Hvilke kostnader er forbundet med markedsføringen?
 

Innhold i markedsføringsplan

Bedriftens planer for markedsføring bør være strukturerte og ryddige, noe en markedsplan mal kan bidra til. Men hva eksakt bør du inkludere i dokumentet?

Her er en oversikt over ulike elementer som ofte tas med i en markedsplan. La deg gjerne inspirere av følgende punkter:

  • Definisjon av elementene bedriften markedsfører (produkter og tjenester)
  • Kommunikasjonsstrategi
  • Opplysninger om markedsandeler og aktører (markedssammendrag)
  • Oversikt over tjenestene/produktene sin plassering i markedet
  • Hvordan distribuering og pakking av bedriftens produkter skal foregå
  • Budsjett og strategi for reklame
  • Strategi for PR-aktiviteter
  • Prissammenligning mot konkurrerende produkter og tjenester
  • Tidsplan for markedsføring
  • Forbrukerløfte
  • Bedriftens langsiktige mål
  • Informasjon om målgruppen
  • Ansvarsfordeling
 

Hvorfor ha en plan for markedsføring?

Med en egen markedsplan vil bedriften din få oversikt over ressursbruk i forbindelse med markedsføring. Dette gjør det mulig å utføre markedsføringsaktiviteter på en mer bærekraftig og samtidig målrettet måte.

Kostnadene for ulike markedsføringsaktiviteter tydeliggjøres, og det blir lettere å følge bedriftens markedsføringsbudsjett.

Bedriften kan dele innholdet med sine ansatte, slik at bedriftens markedsaktivitet tydeliggjøres for alle parter. Dette gjør det lettere å jobbe mot felles målsetninger innad i bedriften.

Uansett om bedriften ønsker å oppnå økt salg, flere klikk på nettsiden eller flere kunder på e-postlisten, vil markedsføringsplanen tydeliggjøre prosessen frem mot målet.

Nå ut til målgruppen mer effektivt

En av de viktigste grunnene til å ha en markedsplan, er at du enklere skal kunne nå ut til målgruppen med ønsket budskap. Det er i bunn og grunn dette markedsføring handler om. 

Enten du markedsfører gjennom digitale kanaler som Facebook og Google, eller ved hjelp av fysiske bannere og reklameplakater, handler alt om å kommunisere best mulig med målgruppen. 

For at dette skal kunne oppnås, er det naturligvis viktig å vite hvordan bedriften skal gå frem. Hvem skal gjøre hva? Og hva vil sluttsummen bli? Med en plan slipper du kjedelige overraskelser underveis.

Bruk en markedsstrategi mal

En mal for markedsplanen din gjør det enklere å sette i gang. Du får tydelig oversikt over planens oppbygning, og du får enklere laget innholdet som trengs.

Du kan betrakte malen som et markedsplan eksempel. Det eneste du trenger å gjøre, er å legge inn informasjon som er relevant for din bedrift og dine målsetninger.

Motta en fiks ferdig markedsplan mal

Har du planer om å lage en markedsplan for bedriftens kommende markedsføringsaktiviteter? Da kan en markedsplan mal være et nyttig verktøy. 

Ved hjelp av en mal kan du skape et tydelig bilde av hvilke markedsaktiviteter som skal utføres til hvilken tid, og hvordan. Du vil også kunne konkretisere kostnadene for markedsføringen, og finne ut hvilken markedsandel du bør kunne forvente å oppnå.

Last ned malen ved å fylle ut skjemaet under, eller kontakt oss om du ønsker hjelp til å sette den opp.

Få mal tilsendt






























Vi tar gjerne en prat med deg om du ønsker råd og tips, eller et uforpliktende tilbud.

Del denne posten

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin